Van wie is nu de inboedel?

Ik heb altijd thuis gewoond met mijn ouders!
In 2007 heeft mijn moeder een beroerte gehad, en kon niet meer thuis wonen.
In 2010 heb ik de woning gekocht en mijn familie gevraagd of ze wat wilden hebben.
In 2015 overleed mijn moeder.
Aangekomen in 2023 geef ik aan mijn flat te willen opruimen en of te verkopen, begint het gekibbel over de inboedel van mijn ouders.

Wie is nu de eigenaar, niemand van mijn familie heeft er ook maar, over gekraaid of nagekeken?

Het gaat me er hier niet om , om mijn familie te onterven, maar om mijn eigen vrijheid en te beslissen, wat erin mijn huis gebeurd!

Picture for question
9 maanden geleden
in: Wetgeving
4.6K
ronron1212
9 maanden geleden
Als je vader ook is overleden ben jij de erfgenaam als je geen broer of zusters hebt dus dan is ales van jou hebt wel al de erfbelasting aangifte gedaan?
Utrecht
9 maanden geleden
Als je ouders geen testament hadden, zijn jij en je broes & zussen de enige erfgenamen. Andere familieleden hebben geen enkel recht om iets te erven van jouw ouders. En ik neem aan dat binnen een jaar na overlijden van je moeder het testament danwel boedelverdeling is uitgevoerd.
jc54
9 maanden geleden
Je hebt het over je familie. Zijn dat broer(s) en/of zus(sen), of betreft het ooms en/of tantes?
Ooms en tantes hebben geen recht op aanspraak van de inboedel. Je broer(s) en/of zus(sen) zouden nog een emotionele band kunnen hebben met delen van de inboedel. Als jij die inboedel op wil ruimen, wat is dan het probleem als je broer(s) en/of zus(sen) daar delen van willen hebben? Je kunt er maar vanaf zijn......
tinus1969
8 maanden geleden
Je vader leeft al lang niet meer, begrijp ik?

Antwoorden (1)

Als je de woning met inboedel hebt gekocht is deze natuurlijk van jou. Dat kun je dan nalezen in de verkoop of leveringsakte. Als je deze niet hebt gekocht dan heb je de inboedel juridisch gezien alleen in bewaring en gebruik gehad. Indien je enig erfgenaam bent is de inboedel van jou dan wel samen met andere erfgenamen.
Als erfgenaam kun je overigens geen andere personen onterven. Dat kan alleen in een testament staan. Indien er geen testament is dan zijn je broers en zussen net zoveel eigenaar van de inboedel als jij. Een beroep op hun legitieme portie is dan ook niet nodig.
erotisi
9 maanden geleden